top of page

מתי מומלץ לפנות לייעוץ זוגי?


במחקרים שבדקו את מדד האושר ואיכות החיים נמצא שאנשים המנהלים מערכות יחסים משמעותיות (עצמית, זוגית, משפחתית, חברית ומקצועית) בריאים יותר, מאושרים יותר וחיים יותר שנים.

זוגיות יכולה להעניק לנו רגעים מרגשים של קרבה , שמחה, נחת ואושר, אך אם וכאשר שהקשר הזוגי נמצא במשבר או נפגע מאירוע כלשהו, הוא יכול להפוך למקור לאי-שקט , דיכאון, עצבנות , לחץ ומתח נפשי שעשויים לפגוע גם בתפקוד בתחומים נוספים בחיינו : בעבודה, משפחה, הקשר עם הילדים ועוד.

חשוב לזכור כי אתגרים הם חלק בלתי נפרד ממערכות יחסים זוגיות, ואפילו הזוגות האוהבים ביותר חווים עליות וירידות, אך אם הנכם חשים שהמערכת הזוגית שלנו לא תמיד עומדת בפניהם או שמתקשה להסתגל לשינויים ולהתמודד איתם כראוי מומלץ לפנות לייעוץ זוגי.

לצערי, רוב הזוגות הנשואים והלא נשואים, מחכים יותר מדי זמן עד שהם פונים ומגיעים לייעוץ זוגי או משפחתי. זמן שאותו ניתן היה לנצל לצורך טיפולים לבני הזוג, אשר היו מועילים להם ומונעים צער וכאב .

מטרת הייעוץ לעזור בבניית קשר חדש שיש בו נוכחות הדדית אחרת, בפיתוח דיאלוג של הכלה וקבלה וביצירת מרחב יחסים שיש בו ביטחון, חום, תשוקה, סיפוק והנאה. לא להגיד מי צודק.

ייעוץ זוגי הוא מסע משותף בדרך לריפוי ותיקון היחסים, למען רווחה ואיכות חיים טובה יותר אישית, זוגית, הורית ומשפחתית.


במידה ואתם מתלבטים האם ייעוץ זוגי הוא הבחירה הנכונה במצבכם, הנה כמה סימני נוספים שיעזרו לכם לשקול זאת:

1. חוסר תקשורת

חוסר תקשורת יכולה להיות כל דבר שגורם לאחד מבני הזוג או לשניהם לחוש חוסר ביטחון או דיכאון, להרגיש שמתעלמים מדעתו או שמזלזלים בה. פעמים רבות גם הטון בו נאמרים הדברים עשוי לפגוע בבן הזוג השני ולגרום לו לרצות להימנע משיחות עד כדי חוסר תקשורת . ככל שהפערים גדלים קיים קושי לתקשר באופן יעיל ולהחזיר אותה למסלול הנכון ולכן נדרשת התערבות מצד גורם נוסף.


2. שותפות ולא זוגיות

בני זוג אמורים לחלוק אינטימיות וחיים של זוגיות, אך לעיתים נוצר מצב של חוסר תקשורת, בשיחה או באינטימיות וכל מה שנותר הוא חיים משותפים תחת אותה קורת גג דבר שגורם לריחוק ולפגיעה בזוגיות.

בירור הנושא אצל גורם חיצוני יכול לסייע בהבנת המצב ועשוי לעזור להם להבין מה חסר ואיך ניתן להחזיר את המצב לקדמותו.


3. אובדן אמון

אמון שנשבר בין בני הזוג עשוי להיות פצע שקשה להחלים ממנו והוא אחד מהנזקים הכי כואבים למערכת יחסים. לרוב, אמון אובד כשאחד מבני הזוג לא מכבד גבול חשוב במערכת היחסים. במקרה כזה, אנחנו לרוב חושבים על בגידה פיזית, אבל אמון יכול להישבר גם באופנים אחרים – שקר של אחד מבני הזוג, חוסר תמיכה מול משפחה מורחבת או חברים וכדומה. ייעוץ זוגי יכול עזור לשקם ולבנות מחדש תחושת הביטחון והאמון בקשר.

4. מחלוקות בלתי פתירות

היתרון במריבות הוא שהם מוכיחים שלבני הזוג עדיין אכפת זה מזה, והם אינם אדישים לנוכחות האחד של השני, אולם קשה מאוד לנהל משפחה וזוגיות במצב של קרב וחוסר הסכמות מתמיד. כאשר בני הזוג יודעים שדבר מסוים בזוגיות לא תקין אבל מתקשים לפתור אותו, זו ההזדמנות הטובה ביותר לערב צד שלישי שיוכל לכוון אותם לכיוון הנכון.


4. פרידות זמניות

הפסקה בתוך זוגיות הוא כלי שזוגות רבים משתמשים בו או מדברים עליו פעמים רבות במהלך חוסר תקשורת ומריבות, לרוב מתוך כעס או מצוקה .

הבילוי בנפרד עשוי להוביל למחשבה שמדובר בסוג של פתרון, אך למעשה במקום לדבר על הבעיות והאתגרים שהובילו למשבר הם נדחקים וברוב המקרים צפים ועולים שוב ביתר שאת בהמשך ולכן,.

זוגות שפותרים בעיות על ידי פרידות זמניות הכוללות לינה מחוץ לבית או היעדרות של מספר שעות ממנו יכולים להפיק לא מעט מייעוץ זוגי.


5. אנחנו יחד רק בגלל הילדים

זוגות רבים הנמצאים במשבר מרגישים שהסיבה היחידה שלהם לשמור על התא המשפחתי היא הילדים, אך ברוב המקרים כאשר הבעיות לא נפתרות והם נשארים יחד בזוגיות לא בריאה , ייתכן שהם למעשה רק פוגעים בילדיהם. ילדים הם מאוד אינטואיטיביים ואינטליגנטיים, וגם אם הוריהם עשויים לחשוב שהם יכולים לזייף את הזוגיות שלהם או את תחושת האושר, רוב הילדים יידעו לזהות את השקר.


קיימות סיבות נוספות כגון:

· קנאה, ביקורתיות

· כעסים, ריחוק, ניכור

· קשיים באינטימיות וקרבה

· קשיים בתהליכי פרידה וגירושין

· קושי ביצירת תקשורת בריאה

· אי הסכמה על חלוקת תפקידים

·התאמה והסתגלות לנישואין והורות

· מאבקי כוח

· חוסר סיפוק בקשר

·תחושת תקיעות

· קשרים עם המשפחה המורחבת.

· קשיים וחוסר הסכמות בהורות.

· נישואים שניים, הקמת משפחה חדשה

ועוד...


מהי מטרת הייעוץ הזוגי?

מטרת הייעוץ הזוגי לעזור בבניית קשר חדש שיש בו תקשורת טובה יותר בין בני הזוג, הכלה וקבלה וביצירת מרחב יחסים שיש בו ביטחון, חום, תשוקה וסיפוק.

פגישות הייעוץ לא נועדו להיות בית משפט ואין מטרה להגיד מי צודק ומי טועה אלא לעזור לבני הזוג להבין את מקורות הקונפליקט הזוגי , לגשר על מחלוקות ולהגיע להבנות והסכמות אשר יחזירו לבני הזוג את האהבה , התקשורת, האושר והשמחה ויהוו קרקע בטוחה למערכת יחסים בריאה וחזקה וכמובן לצמיחה אישית, זוגית ומשפחתית.


מה עושים כאשר בן הזוג מתנגד להגיע לטיפול זוגי?

מצב כזה, שבו אחד מבני הזוג מתנגד לייעוץ ולא מעוניין בו, הוא נפוץ מאד. מקובל לחשוב שהגבר הוא זה אשר מסרב אך למעשה, לעתים קרובות גם נשים עשויות להירתע מטיפול.

ישנן סיבות שונות לסירוב וביניהן קושי לקבל עזרה מאדם חיצוני ולהודות בכך שהזוגיות שלכם בבעיה . לא כל אחד יכול לעמוד פנים אל פנים מול קשיי המציאות ולהודות בכך.

כאשר מדובר בבעיות זוגיות, כמובן, שיש עדיפות לטיפול המתבצע עם שני בני הזוג. שניהם אחראים לקונפליקט, ושניהם אחראים לפתרון. אין בן זוג אחד "אשם".

יחד עם זאת, אם אחד מבני הזוג, מתנגד להגיע לטיפול, אפשרי לקיים טיפול המתמקד בקשר הזוגי, גם עם אחד מבני הזוג. כאשר הראיה וההתייחסות של המטפל, היא למערכת הזוגית.

מניסיוני, פעמים רבות, כאשר אחד מבני הזוג לוקח אחריות ומקבל החלטה נחושה לפנות לטיפול, במטרה, לשנות את המצב. בן הזוג השני, בסופו של דבר מצטרף גם הוא לייעוץ.




Comments


bottom of page